• +359897210791
  • fond@znb.bg

Акушерска парализа през погледа на Мирка Ганчева - учител и треньор по личностно развитие

Екипът ни се запозна с Мирка Ганчева (учител и треньор по личностно развитие) съвсем случайно след една наша публикация в групата за специалисти, че организираме курсове за диагнозата увреждания на брахиалния плексус (т. нар. “акушерска парализа”). Вярваме, че е имало защо! 

Мирка Ганчева е преживяла трудностите на акушерска парализа, положила е много труд и усилия… следвайки своите мечти, тя се е превърнала в учител и треньор по личностно развитие и може да бъде вдъхновение за всички нас!

Тя сподели с нас своята история, с която се стремим да постигнем още по-голям ефект и да покажем на света, че децата с акушерска парализа ще прегърнат света с две ръце! 

А каква е нейната история и как тя ни вдъхнови, ще откриете в нейните отговори: 

  1. Каква е Вашата лична история с акушерска пареза и този опит ли Ви вдъхнови да станете учител и треньор по личностно развитие?

Родена съм с акушерска пареза. По време на раждането се завъртам и в следствие на това дясната ми ръка е със счупена ключица, което води до редица увреждания и акушерска пареза. Увредата е в рамото на дясната ръка. От раждането започвам рехабилитация, физиотерапия, електростимулации в болници и санаториуми. Една учебна година съм била в Тузлата, Балчик. Дали това ме накара да стана учител и треньор по личностно развитие? Учител станах случайно, но определено мисията ми е да помагам на хората да преодоляват психически родови травми, включително и физически. Защото в моя случай физическото увреждане е в пъти по-малко от психическото.

  1. Имате ли все още трудности или в движенията на ръката, които са предизвикателни за Вас?

Разбира се. Обемът на движение на ръката ми е частично възстановен. Последно правих рехабилитация и физиотерапия на 13-14 години. От тогава до днес си правя поддържане с домашна гимнастика.

  1. Какви са най-големите предизвикателства, свързани с акушерска парализа, с които се сблъсквате все още?

Към днешна дата акушерската парализа не ми пречи. Беше огромно предизвикателство да отгледам бебетата си. Трудно ги носех на ръце, къпех, но и това мина. Научих се да шофирам, но избрах автомобил с автоматични скорости, защото ми е по-лесно. Другите неприятни моменти са естетически. Избягвам да нося потник. Позирам по определен начин на снимки, за да не личи. Научих се да пиша с дясната ръка. Но на учебната дъска пиша с лявата. Това прави впечатление, но тъй като все повече деца са леворъки, не е толкова дразнещо за мен. Но това са бели кахъри.

  1. Каква е ролята на образователните институции в подпомагането на деца с акушерска пареза или деца с други проблеми в развитието и тяхното приобщаване в учебната среда?

Огромна. Децата прекарват много време в образователните институции и клубове по интереси, отколкото вкъщи. Много е важно какви хора – учители и служители в училището ще посрещнат детето за първи път, защото те го въвеждат в училищната среда, но и създават атмосферата в класа като общност. Трудно е да си различен, а когато имаш и допълнително увреждане, става още по-трудно. Трудно е и за служителите, защото не са обучени. Системата не е пригодена за деца с увреждания. Административно има разписани правила, но са важни хората, които прилагат правилата и разпоредбите. В един момент детето и родителите могат да се почувстват отхвърлени и изгубени в административната уредба. Трябва още много да се работи в тази посока. И ролята на фондациите е ключова. Добре би било да се обучат и доброволци, които да подпомагат образователната система. Инициативите по повод седмицата на акушерска пареза  „Силата на ръцете“ е добро начало.

  1. Как се справяте със социалните и емоционалните аспекти на живота с акушерска пареза и как го споделяте с Вашите ученици и техните родители?

Не го споделям. Избягвам да говоря за това. Знам, че не мога да го скрия, приемам, че съм такава, но не говоря за това. Най-малко с учениците си. За мен беше трудно да съм различна в училище. Тази различност не се дължеше само на парезата. По-скоро на моето светоусещане. Парезата ме направи много чувствителна към всякакви коментари, критика. Самата аз се отчуждих. За това казвам, че психологическата подкрепа в ключов момент е много важна за устойчивото психическо развитите на детето – с или без увреждане.

  1. Каква е ролята на психолога в подкрепата на лица с акушерска пареза и техните семейства, особено по отношение на психологическите аспекти на тяхната адаптация към нова среда?

Ключова. Колкото са важни неврологът и рехабилитаторът, толкова е важен и терапевтът. Първо терапевтът трябва да работи с родителите. Да се отработят чувството на вина и гняв към лекарите, към себе си, към Бог. След това да се работи по приемането, че това е най-малкото зло, че в голяма степен животът на това дете ще бъде нормален. Терапевтът може да подпомага в бъдеще и учителите на детето. Училищният психолог също може да се включи в адаптацията. Аз например в ранните си детски години приемах всичко на шега. Ръката изобщо не ми правеше впечатление. С годините обаче започнах да виждам как хората ме гледат. Със страх, неудобство, съжаление, любопитство. Децата започнаха да ме подкачат, а после и обиждат. И аз реших, че това е нещо, което е по-добре да крия. Това се случва и на напълно здрави деца, които са по-чувствителни и плашливи. Тук ролята на семейството и родителската обич и подкрепа е ключова. Ако родителят изпитвам срам и вина, това рефлектира върху детето.

  1. Смятате ли, че съществува стигма около акушерска парализа? И как тази стигма може да се преодолее или намали?

Не знам. До скоро не познавах други хора с моето състояние. Има стигма към всички различни – с увреждане или не. Може да се преодолее с говорене, доброволчество, образованост, информираност и осъзнаване. Вие вече го правите по отношение на акушерската пареза, както и другите фондации, свързани с други заболявания. Едно трябва да се осъзнае. Не бива да искаме прекалено много от обикновения човек. Всеки има своя вътрешна травма и драма. Човек може да понесе определено количество болка, състрадание, търпимост, толерантност. Дори и да ни съдят, ние трябва да се стараем да не отвръщаме със същото. Изворът на щастие, успех, удовлетворение е вътре в нас. Лоши хора винаги ще има. Важно е ние какви сме и накъде искаме да вървим. За всеки от нас има място под слънцето. Не всички сме еднакви, но не е задължително да бъдем. В това се крие и грешката. Не можеш да очакваш всички да те приемат или да се стараеш да бъдеш като другите, за да се впишеш. Аз лично с години работих по това да се приема такава каквато съм. Да приема, че дори и да не мога да правя редица неща, мога да правя много други.

  1. Какво бихте посъветвали други учители и психолози, работещи с деца със специални потребности?

Да бъдат на първо място човеци. Ние не сме Бог и не сме дошли на тази земя, за да съдим кое е правилно и кое грешно, кое е нормално и кое не. Ако не можем да помогнем, нека поне да не пречим. Да се информираме. Да потърсим помощ и подкрепа.

  1. Как мислите, че би могла образователната или медицинската система да подобри подкрепата и възможностите за психологична подкрепа и психотерапия за пациенти с акушерска пареза в бъдеще?

За мен наличието на акушерска пареза е лекарска небрежност, недоглеждане, лоша преценка. И все пак това е едно от най-леките увреждания, които могат да се получат при раждане. Въпреки това негативният психологически ефект е огромен. За това отново призовавам неправителствените организации и фондации да провеждат съвместни дейности с университетите по медицина и психология. Да се запознаят студентите с травмите и трудностите, които понасят семействата на деца с увреждания. Психологът или доброволецът, трябва да е до родилката от първата на минута на диагнозата. Грешки не могат да се избегнат, но бихме се радвали, ако в пъти се намалят.

  1. Дали сте мислили каква професия бихте избрали или как бихте развивали своя живот, ако не беше се случила акушерска пареза?

Мислила съм, но както казах аз работих в посока да превърна дефекта си в ефект. Да търся ресурсите и ползите от увреждането си, а не да се самосъжалявам. Стореното е сторено. Това много ме натовари в пубертета. Какво би било ако … Никой не знае. Това е въпрос без отговор. Той подкопава самочувствието и увереността. Аз мисля така. Като не мога това и онова, какво друго мога? Ограничението е само в главата ни.

  1. Каква е ролята на родителите на деца с акушерска пареза в процеса на лечение?

Ключова. Генетична. Родителите са орисници на децата си. За това казвам, че първо трябва да се работи с тях. Гневът, болката, обидата, съжалението, вината могат да препънат много родителя и той да окаже негативно влияние върху детето си. Случилото се е случило. Какво да направим след това. Детето ми е с увреждане, но е прекрасно, ментално и физически е здраво. Ще има редица ограничения, но и много други деца ги имат. Нека търсим възможностите, а не да се вторачваме в ограниченията.

  1. Как бихте описали Вашия опит с акушерска пареза – като присъда или като предоставен шанс за лично развитие и вдъхновение?

Днес знам, че това е дар. Когато бях дете, обществото и близките ми ме накараха да мисля, че съм осъдена. Аз бях дете като всички останали. Ето защо средата е жизненоважна.

  1. Какви промени или подобрения бихте искали да видите в областта на грижите и подкрепата за хората с акушерска пареза?

Медицината напредва изключително бързо. Яд ме е, че все още има толкова много случаи на акушерска пареза, но пак казвам, че ограничението е в главата. Ако грешката е налице и травмата е нанесена, просто започваш да действаш. Както много родители го правят, включително и вие с фондацията и кампанията „Силата на ръцете“. Иска ми се да се раждат само здрави деца, но знам, че е невъзможно. Ще ми се всички професионалисти да се отговорни и осъзнати. Моля се лекарите да са човеци и хуманно да изпълняват задълженията си. От тяхна гледна точка сигурно ние трябва да сме благодарни, че поне сме живи и относително здрави. Понякога и това е достатъчно. Когато стореното е сторено е важно проблемът да не се крие, лекарите да не бягат от отговорност, а да препоръчат най-доброто лечение, психологическа подкрепа и влизане в общност за подкрепа. Това важи за всички сфери на медицината. Повече хуманност.В

Благодарим на Мирка Ганчева!

Мирка Ганчева - учител и треньор по личностно развитие
Телефон за контакти: +359876873876

0
YOUR CART
  • No products in the cart.