РАБОТА В ЕКИП ПРИ ДЕЦА И ПОДРАСТВАЩИ С АКУШЕРСКА ПАРАЛИЗА
“Рехабилитаторът участва най-активно при осъществяването на медицинската рехабилитация. Работи по назначение на лекаря по физикално рехабилитационна медицина и лекуващия лекар. Участва в разработването на рехабилитационната програма на болния и творчески и самостоятелно я изпълнява. Той работи в екип с лекаря, педагога, социалния работник, медицинската сестра, акушерката, логопеда, психолога, ерготерапевта и др.”
+ СЕМЕЙСТВОТО
Източник: https://mc.mu-sofia.bg/?page_id=2258
Що е то
„акушерска пареза“?
•
Липса
на информация;
•
Обучение
за актуални методи за лечение
Какви прегледи и
изследвания са направени?
•
Хирург
на ръка, невролог, ортопед, физиотерапевт?
•
ЕМГ,
ЯМР?
Как да лекуваме?
•
Кога
да започнем? Кои методи? Лекарства?
Дали лекувам
правилно?
•
Всяко
дете е уникално! Всички увреждания на брахиалния плексус също!
Въпреки че се среща
толкова често:
•
Родителите
и близките на новородено с акушерска парализа за първи път чуват за диагнозата след
раждането на бебето им…
•
Бъдещите
родители не са достатъчно информирани за важни аспекти на бременността и раждането
– рисковите фактори преди или по време на бременността, които могат да доведат до
усложнения по време на раждането; предимствата и рисковете на естественото раждане
и секциото…Решението за вида на родоразрешението се взема от майката и/или специалистите
на базата на комерсиални причини и обществените нагласи за „модерното“…
•
Много родители продължават да се сблъскват с предизвикателствата на бавния
ход на възстановяване, неуспешното лечение, продължителната рехабилитация, скъпото
лечение
•
Наблюдава
се сериозен недостиг на медицински специалисти, които да познават в дълбочина същността
на диагнозата увреждания на брахиалния плексус, проблемите и съвременните методи
на лечение…
•
Родителите
НЕ познават диагнозата, методите за лечение, специалистите…
•
Децата
със специални потребности продължават да са една от най-изолираните и невидими групи
в обществото…
•
“За“ или „против“ медикаментозното лечение
•
“За“ или „против“ войта
•
“За“ или „против“ хирургични интервенции и ботокс
•
Ъгълът
на разтягане на ръката по време на упражнения може да е различен…
•
Позициониране
на ръката през първите месеци според типа на увреждането
•
Движенията
на ръката според нормалното моторно развитие на детето
•
Изключително
важно е с детето да работи екип от специалисти (невролог, ортопед, хирург на
ръка, физиотерапевт, кинезитерапевт, ерготерапевт, логопед, дори и детски
психолог), които имат комуникация помежду си и често обменят информация за
състоянието и развитието на детето. Но за съжаление това се случва изключително
рядко!
•
Връзка
„родител-дете-специалист“
ПРЕДИ И СЛЕД ПЪРВАТА СРЕЩА:
± Търсене на информация
± Търсене на други семейства с деца с увреждания
на брахиалния плексус
± Търсене на специалисти
± Търсене на правилния метод за лечение
ПЪРВА СРЕЩА С
ДЕТЕТО И СЕМЕЙСТВОТО
–
Обстоен
преглед на бебето/детето и запознаване с цялата документация и история
–
Какво
е мнението на хирург за ръка?
–
Успокояване
на семейството
–
Обучение
на родителите
–
Основен
терапевт или втори/трети? – родителите да споделят цялата информация с вас –
къде са ходили, какви методи са прилагали/прилагат…
–
Имате
ли обмяна на информация с хирург на ръка?… ерготерапевт? … психолог?… А с
родителя?
ЧЕСТО ЗАДАВАНИ
ВЪПРОСИ ОТ РОДИТЕЛИТЕ
± Какъв тип е увреждането?
± Кога ще се оправи моето бебе?
± Ще се оправи ли на 100%?
± Ще може ли да прави всичко?
± Ще има ли следа от акушерска пареза,
когато порасне?
± Нуждае ли се/ще се нуждае ли от операция?
КАКВО НЕ
ТРЯБВА?
•
„Нищо
няма да стане от тази ръка“… „отпишете я“
•
„Свиквай
с мисълта, че детето ти ще плаче и ти ще плачеш с него“…
•
„Така
става като не сте избрали екип за раждане“
•
„По
света няма операция за акушерска парализа. Колкото може да се развие с
рехабилитация, това е то.“
•
„Ооо,
не! В никакъв случай не трябва да оперирате детето. Ще стане по-зле.“
•
„Нали
е живо бебето ти. Има много по-страшни диагнози.“
АКУШЕРСКА
ПАРЕЗА – НАЧИН НА ЖИВОТ
•
Първи
грижи
•
Обръщане
по корем, ставане, пълзене, лазене, прохождане
•
Рефлекси
по време на падане
•
Кърмене
и хранене при бебета… приготвяне на храна при подрастващи… прибори за хранене…
•
Игри
– какви игри са подходящи за подобряване на състоянието?
•
Спорт
•
Сензорни
нарушения, емоционални и психологични проблеми
•
Телефон,
таблет, телевизия… А лакомства?
НЕ ЗАБРАВЯЙТЕ!
•
Обучение
на семейството…
•
Вземане
на кръв, ваксини, инжекции – НЕ трябва да се правят на ръката с акушерска
пареза…
•
Ортези/сплинтове…
•
Лопатката…
•
Скъсяване
на крайниците, сколиоза…
•
Цялостното
развитие на детето…
•
Нови
методи за лечение…
•
Екипна
работа специалист-дете-родител !!!!!!!!!