ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ НЯКОИ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА, КОИТО МОГАТ ДА СРЕЩНАТ ДЕЦАТА С АКУШЕРСКА ПАРАЛИЗА И КАК БИХТЕ МОГЛИ ДА ПОМОГНЕТЕ НА ДЕЦАТА С ТАЗИ ДИАГНОЗА:
СИТУАЦИИ НА САМООБСЛУЖВАНЕ
Повечето деца с увреждания на брахиалния плексус изпитват затруднения да вдигнат засегнатата си ръка над своята главата или дори над нивото на раменете. Това причинява трудности при обличане и събличане.
Някои деца развиват стратегии за справяне с повечето ситуации; други обаче може да се нуждаят от помощ при обличане на бельо, дрехи, якета, обувки, ботуши, ръкавици и шапки.
Връзването на обувки, обличане на дрехи с цип или копчета може да бъде изключително трудно за тези деца. Детето може да има затруднения при изпълняване на тоалетни нужди.
Например, дърпането на бельо, панталони и чорапогащи нагоре и надолу може да отнеме доста време, ако захватът на детето е слаб или функцията на лакътя е слаба.
Родителите учат децата си на адаптивни стратегии, за да се справят по най-добрия начин. Има обаче деца с наранявания на брахиалния плексус, които се нуждаят от помощ за по-продължително време.
Някои начини, с които тези деца и техните родители могат да се справят със ситуациите на самообслужване:
– Децата могат да използват помощни средства като облекла с лесни за закопчаване копчета или ципове, обувки с велкро закопчаване и дори обувки със закопчаване на цип отстрани, което им улеснява обуването. Тези адаптивни средства могат да намалят зависимостта от чужда помощ.
– Родителите и специалистите могат да учат децата децата с акушерска парализа на техники за обличане и събличане, които са оптимизирани за техните конкретни нужди. Това може да включва използването на специални движения и позиции, които улесняват задачите на самообслужване.
– Физиотерапевти и ерготерапевти могат да работят с децата, за да подобрят тяхната моторика и мускулна сила, което може да им помогне да се справят по-ефективно със ситуациите на самообслужване.
– Важно е също така да се предостави психологическа подкрепа както на децата, така и на техните родители. Децата може да изпитват стрес или неудобство при изпълнението на задачи, които се изпълняват с трудност, и тяхната увереност може да бъде засегната. Родителите може да се нуждаят от подкрепа и съвет, за да се справят с предизвикателствата, пред които са изправени.
– Важно е да се учи децата да се чувстват комфортно и свободно при поискване на помощ, когато се нуждаят, без да се чувстват неудобно. Родителите и близките хора трябва да бъдат чувствителни към нуждите на децата и да предлагат дискретна помощ, когато тя е необходима.
Всички тези стратегии и подходи могат да помогнат на децата с увреждания на брахиалния плексус да се справят със ситуации на самообслужване и да постигнат по-голяма независимост в ежедневния си живот.
РАБОТА В УЧИЛИЩЕ
Ако естествено доминиращата ръка на детето е с акушерска парализа, той/тя се адаптира да използва недоминиращата ръка. С други думи, може да е необходимо дете с акушерска пареза на дясна ръка да се адаптира, като стане левичар, или обратното.
Носенето на тежки предмети или носенето на раница може да не е препоръчително, тъй като това може да натовари прекомерно наранения крайник или да натовари доминиращия крайник.
Много деца с увреждания на брахиалния плексус (акушерска пареза) имат затруднения с фината моторика. Прости неща като изрязване, оцветяване и дори писане на ръка са по-трудни за тях и може да отнеме повече време усвояването на тези задачи. Те може да не са в състояние да държат хартия на място, защото нямат необходимата сила в засегнатата си ръка, за да го направят.
Други предизвикателства може да включват използването на линийка, компас, транспортир или компютър. Може да се наложи допълнително време, за да може детето да изпълни задачата.
Работата в училище за деца с акушерска може да бъде предизвикателна, но с правилната подкрепа и адаптивни методи тези деца могат да постигнат много големи успехи.
Ето някои начини, по които училищата и родителите могат да помогнат на тези деца:
– Учителите могат да използват адаптивни образователни методи и технологии, за да помогнат на децата със затруднения във фината моторика. Например, използването на компютри и специализирани софтуерни приложения за рисуване и писане може да улесни тяхната работа.
– Децата могат да се възползват от адаптивни инструменти като специални моливи и химикали, които са по-лесни за хващане, или линийки и компаси с големи дръжки. Тези инструменти могат да подпомогнат усвояването на материала.
– Клипбордът може да бъде използван, за да се фиксира хартията на място, когато децата пишат или рисуват. Това може да им помогне да работят по-лесно, без да се налага да държат хартията с ръката си.
– Децата с увреждания на брахиалния плексус може да изискват допълнително време, за да завършат задачите си. Учителите трябва да бъдат гъвкави и да предоставят необходимото време за децата да се справят със задачите, без децата да се чувстват стресирани.
– Важно е да има отворена комуникация между учителите и родителите, за да се намерят най-добрите начини за подпомагане на децата. Учителите могат да се консултират с ерготерапевти и други специалисти, за да получат съвет и подкрепа.
– Важно е също така да се насърчи социалната интеграция на децата с акушерска пареза. Училищата могат да организират специални мероприятия и групи за подкрепа, които да насърчат приятелствата и общуването между децата.
Със съчетаването на тези адаптивни методи и подкрепа от учителите и родителите, децата с акушерска пареза могат да развиват своите умения и да постигат успех в училище и в живота.
ИГРИ И АКТИВНОСТИ
Препоръчва се повишено внимание при деца с увреждания на брахиалния сплит, участващи в игра, часове по физическо възпитание или при развлечения.
Физиологичният дисбаланс може да повлияе на чувството за баланс и общата двигателна координация на детето. Препоръчва се наблюдение за някои дейности като катерене или люлеене върху оборудване на детската площадка.
Понякога засегнатото рамо е недоразвито и падане може да причини изкълчване.
В екстремни случаи дете с акушерска парализа не може да спре падането поради отпуснатия крайник и забавените реакции със съответната ръка и в резултат на падането могат да възникнат наранявания на главата.
Може да се наложи тестовете/нормативите в часовете по физическо възпитание да бъдат адаптирани според възможностите на детето.
Понякога децата с акушерска паралзиа също страдат от увреждане на диафрагмата, което може да повлияе на времето и разстоянието, което могат да пробягат. Родителите на детето или физиотерапевтът и ерготерапевтът ще ви посъветват дали е вероятно това да бъде проблем.
Изключително важно е да се обърне специално внимание на децата с увреждания на брахиалния плексус по време на физически активности и игри, за да се предотвратят наранявания и да се осигури тяхната безопасност. Важно да се следват някои предпазни мерки:
– Учители, треньори и възрастни, които работят с децата, трябва да бъдат особено внимателни при наблюдението на децата с акушерска пареза по време на физически активности. Те могат да се нуждаят от допълнителна подкрепа и наблюдение, за да предотвратят падания и наранявания.
– Консултирайте се със специалистите, които проследяват състоянието на детето. Те най-добре биха Ви отговорили на въпросите кои занимания и игри са най-подходящи в конкретния етап. Нека физиотерапевтите да знаят как детето ползва засегнатата ръка в час. Може да се наложи да се направят изменения в начините, по които детето изпълнява задачите си в час.
– Учителите по физическо възпитание могат да адаптират уроците и нормативите според способностите на децата. Това може да включва избор на подходящи упражнения и игри, които не представляват риск за тяхната безопасност.
– При извънкласни физически дейности, като катерене или люлеене, може да се изисква използване на защитни оборудвания като предпазни колани или подложки, за да се намали риска от наранявания при евентуално падане.
– В някои случаи, индивидуалният риск и възможностите на детето може да бъде оценен по-подробно от физиотерапевти и ерготерапевти. Те могат да предоставят индивидуални съвети и насоки за безопасността на детето.
– Важно е да се разбира, че всеки случай е индивидуален, и това, което работи за едно дете, може да не работи за друго. Родителите, учителите и специалистите трябва да си сътрудничат, за да намерят най-добрите решения за всяко дете с увреждания на брахиалния плексус.
Съчетавайки подходящи мерки за безопасност и индивидуален подход, децата с акушерска пареза могат да участват във физически активности и да развиват своите умения, като същевременно се подпомага на тяхната безопасност и качество на живот.
ХРАНЕНЕ В УЧИЛИЩЕ
Една от най-разочароващите ситуации за тези с увреждания на брахиалния плексус, може да бъде времето за обяд или лека закуска!
Отварянето на кутии за храна, капак на контейнерче за храна, торбички за съхраниение тип Ziploc, пудинг, кисело мляко, кутии за мляко или друг тип торбички за закуски и др. обикновено изисква две ръце. За деца, които купуват училищна храна, носенето на поднос може да бъде непосилно, защото може да бъде трудно хващането на двете страни на подноса, за да задържи теглото му.
Времето за хранене може да бъде изпълнено с предизвикателства за децата с увреждания на брахиалния плексус. За да се улесни този процес, могат да бъдат приложени следните стратегии:
– Могат да се използват специално разработени адаптивни инструменти за отваряне на кутии, контейнери и торбички за храна. Тези инструменти са обикновено проектирани така, че се използват с едната ръка и могат да бъдат от полза за децата с увреждания на брахиалния плексус.
– Родителите могат да приготвят предварително храната на детето, като я нарежат на по-лесно захващащи се парчета или използват опаковки, които детето може да отвори с по-малко усилия.
– Децата могат да бъдат обучени на определени техники и стратегии за отваряне на кутии и контейнери, които им позволяват да се справят със ситуацията по-независимо. Това включва използването на другата ръка или специфични движения, които могат да бъдат изпълнени с по-голяма лекота.
– Училищата могат да предоставят помощ и подкрепа по време на обедната почивка, като например предоставят помощник или учител, който може да помогне на детето с отварянето на опаковките с храна.
– Децата могат да се възползват и от помощта на приятели или съученици, които могат да им помогнат с отварянето на опаковките или носенето на подносите с храна.
Гарантирането на възможността за независимост, самочувствие и удовлетворение при храненето е важно не само за децата с увреждания на брахиалния плексус, но и за тяхното самоуважение. С подходяща подкрепа и адаптивни методи тези деца могат да постигнат по-голяма независимост и да се насладят на всички аспекти на ежедневния си живот, включително времето за хранене.
ТРАНСПОРТ ДО И ОТ УЧИЛИЩЕ
В зависимост от това коя ръка е наранена, ученикът с увреждания на брахиалния плексус може да се нуждае от помощ при качване или слизане от училищния автобус. Може да е необходима помощ и с предпазния колан, ако има такъв. Шофьорът на автобуса трябва да бъде уведомен за нараняването, така че да бъде оказана подходяща помощ.
Транспортът до и от училище може да бъде предизвикателство за учениците с увреждания на брахиалния плексус, особено ако се налага да се използва училищен автобус. Важно е да се осигури подходяща подкрепа и информация, за да се гарантира тяхната безопасност и комфорт по време на този процес. Ето някои допълнителни мерки и насоки:
– Родителите трябва да уведомят училищната администрация за увреждането на детето и специфичните нужди, които могат да се появят по време на транспорта до и от училище.
– Шофьорите на училищния автобус трябва да бъдат информирани за наличието на дете с увреждания на брахиалния плексус и как да му предоставят подходяща подкрепа при качване и слизане от автобуса. Те могат да научат, как да помогнат с предпазния колан и други специфични нужди.
– При организацията на местата на децата в училищния автобус може да се обърне внимание на това, за да се осигури, че детето с увреждания получава подходящото пространство и подкрепа.
– Родителите могат да се сътрудничат с училищната администрация и шофьорите на автобуса, за да се гарантира безопасността и комфорта на детето по време на транспорта.
– Ако детето е в състояние да изпълнява определени задачи по самостоятелен начин, трябва да му се предостави тази възможност и да се насърчи независимостта му.
Всички тези мерки имат за цел да осигурят безопасно и комфортно преживяване на транспорта до и от училище за децата с увреждания на брахиалния плексус, като се вземат предвид техните специфични потребности и възможности.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Информацията тук представя някои от предизвикателствата, пред които е изправено дете с акушерска парализа в училищна среда.
Нашата цел е да помогнем на децата да разгърнат пълния си потенциал и да изградят положителна представа за себе си.
Ние насърчаваме нашите деца да мислят за засегнатия си крайник като за малко по-„специален“, но никога за „лош“.
Искаме да насърчим нашите деца да използват засегнатите си ръце във възможно най-голяма степен и да намерят начини да се адаптират към нови или предизвикателни ситуации, вместо да се отдръпват от тях.
Оценяваме Вашата помощ за популяризиране на тази информация и тези наши цели в училищната среда.
Ако имате допълнителни въпроси относно способностите на Вашия ученик или потенциални проблеми, моля, говорете с родителя/настойника или терапевта на Вашия ученик.
Източник:
Оригиналният текст на United Brachial Plexus Network – Brachial Plexus Injury Awareness BRACHIAL PLEXUS INJURY INFORMATION FOR SCHOOLS е преведен, адаптиран, изменен с допълнения от Фондация „За нашето бъдеще“.